Plexiglas, Acrylglas, CDs, Papier, Styropor, Holz
74 x 160 x 71 cm, 100 x 70 cm
Beim Schlangestehen am Kiosk begegnen die Badegäste dem Kunstwerken Millenium Ecosystem und My friend the corosympath. Zentrum der Installation ist ein Aquarium-Turm. Darin befinden sich die Überreste der sogenannten Corosympathen. Rashiyah Elanga hat diese fiktive aquatische Zivilisation erfunden: Pubertierenden Corosympathen wachsen Korallen aus dem Kopf. Nach ihrem Tod dienen diese als intelligenter Nährboden für neue Corosympathen.
Elanga präsentiert im Aquarium Relikte dieser imaginären Meereszivilisation in der Tradition ethnologischer Museen. Dadurch will dey die Aufmerksamkeit der Betrachter:innen auf die gewaltvollen ethnologischen Praktiken lenken sowie auf die koloniale Kontinuität in Museen. Das Kunstwerk erzählt nicht nur über die verlorene Zivilisation – sondern auch von der Herausforderung neue Formen des Aufbewahrens zu finden: Wie lassen sich die Spuren vieler Leben archivieren? Und wie kann der Schwarm kollektive Erinnerungen und Geschichten in Gegenwart und Zukunft retten?
Über den:die Künstler:in
Rashiyah Elanga (dey/deyn), geboren 1997 in Orléans (FR), lebt und arbeitet in Paris (FR). Mit intensiven Farben erschafft Elanga bewegte Bilder, 3D-Animationen, Installationen und Performances. In ihren:seinen Kunstwerken treffen Wissenschaft und Mythen, Internet-Subkulturen, Teenager-Rituale auf das kulturelle Erbe ihrer:seiner kongolesischen Familie. Elangas Arbeiten wurden zuletzt bei Baleno International (Rom, IT) und bei Forde (Genf, CH) gezeigt.
Corals are superorganisms. They are neither plants nor minerals but animals.
They play the role of protector and builder of the ocean. They shelter multiple
ecosystems. Corals are the nursery of the ocean. As a memory of the beautiful hairstyle of their ancestors, the corosympaths
developed a symbiotic relationship with corals.They use the corals as an intergenerational information support.
Corals grow out of their skull at the age of puberty. At their death the coral falls down
and is used for the ectogenesis of the embryos.The cycle begins again.
These boxes present us with a vestige of this imaginary sea civilisation.
The installation takes its point of departure from the display system used in ethnographic museums, which to our knowledge flattens and empties the exhibited object of all essence. It is also rarely possible to trace the histories of these objects without going through stories of extreme violence and falsity.
Adding a layer of verisimilitude to their myth, this installation tries to show us what an exhibition of objects that belonged to the Corosympaths might be like. The boxes are no longer really objects for display, but rather containers for the magic that rhythmed the lives of the Corosympaths. These boxes are even a threat to anyone who opens them carelessly.
Preservation and archiving
What can be done to preserve the relics of life over time? Is this really useful? And an even more important question emerges: how can we preserve life itself? Life itself is complex, but the ecosystems in which it is encapsulated are even more so. Are we condemned to tell the stories and fabulations of our human and non-human ancestors? When will it be our turn to become a simple tale? And who, or even what, will have the last word?
TROPEZ
im Sommerbad Humboldthain
Wiesenstraße 1, 13357 Berlin
Google Maps
Montag – Sonntag
10.00 h – 18.00 h
TROPEZ
im Sommerbad Humboldthain
Wiesenstraße 1, 13357 Berlin
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Montag – Sonntag
10.00 h – 18.00 h